fredag 7 september 2012

Silmarillion

Jag har nu äntligen läst färdigt boken Silmarillion, och shit va bra den var! För alla Lord Of The Rings nördar där ute är denna ett absolut måste! Boken handlar om tiden innan Lord Of The Rings och The Hobbit. Den inkluderar dels skapelsemyten kring Arda (världen som Middle-earth och Valinor ligger i) och all historia. Man får en helt annan inblick på hela världen som J.R.R. Tolkien har skapat, och det är så roligt att förstå namnen och händelserna som dem nämner i de andra böckerna.
Det tog dock ganska lång tid för mig att läsa den. Inte för att den är så himla lång, så lång är den faktiskt inte. Men den är lite långtråkig i början. Då rabblar dem i princip bara upp en massa namn och händelser som man gör i en historiebok ungefär. Inga känslor riktigt, och man känner sig inte riktigt delaktig i storyn. Eftersom boken utspelar sig under en sån lång tid blir det att man sveper ganska snabbt över händelser, och man får inte samma känsla som när man läser The Hobbit och LOTR.

Men det är så himla roligt att få veta mer om karaktärer som Beren och Luthien, Turin, Morgoth osv. Namn som man bara har hört i de andra böckerna får en mycket större betydelse nu, och som the downfall of Númenor (kom inte på hur jag skulle beskriva det på svenska..)
Karta över Arda.
Till vänster Valinor
Ön i mitten är Númenor
Landet i norr som ligger under vatten är Beleriand. I slutet av "the second age" när "the númenoreans" rebelled against the Valar, lade the Valar hela Númenor och Beleriand under vatten.
Sydost om Beleriand är Middle-earth som det såg ut under "the third age".

..ursäkta för min dåliga svengelska.. Kan inte beskriva det på något bättre sätt för tillfället..

2 kommentarer:

  1. Hmm... får kanske ta och läsa den. Sen. Men när läste du the hobbit? :P den är rätt bra ju

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis börjat på den.. Shit va lätt den är att läsa!! Jag var riktigt chockad när handlingen kom igång på en gång.. Men den är ju en barnbok, så jag antar att det är därför xP

      Radera